RSS

Bernard Verber EMPATIJA

06 дец

Empatija je sposobnost da se oseća isto ono što oseća i drugo biće, sposobnost da se saoseća, da se sa drugima podeli njihova radost i njihov bol. “Pathos“ na starogrčkom znači „patnja“. Tuđi bol osećaju i biljke. Ako se postave elektrode galvanometra, aparata za merenje električnog otpora na koru drveta, a čovek, naslonivši se na drvo, nožem poseče svoj prst, kazaljka na aparatu će zatreperiti. Drvo je primetilo uništenje ćelija! To znači, kada se u šumi desi ubistvo, svako drvo to oseća i pati.

Po mišljenju amerčikog pisca Filipa K. Dika, autora romana „Sanjaju li androidi električne ovce“, ako je robot sposoban da oseti tuđi bol i saoseća, dostojan je da ga smatramo čovekom. I obrnuto, ako neki čovek ne shvata patnju bližnjeg, onda ga treba lišti prava da se naziva čovekom. Možemo zamisliti i novu sankciju u krivičnom zakonu: lišenje prava zvati sebe čovekom. Njoj će biti podvrgnute ubice, mučitelji, teroristi, svi koji pričinjavaju patnju drugima, a sami zbog toga ne pate.

Bernard Verber – Enciklopedija relativnog i apsolutnog znanja

Prevod: Aleksandar Mirković

empatija
 
11 коментара

Објављено од стране на децембар 6, 2015 in Вербер

 

Ознаке: , ,

11 responses to “Bernard Verber EMPATIJA

  1. vesna

    децембар 6, 2015 at 12:15 pm

    Znala sam! Znala sam da je suosjećanje bitnaodrednica čovještva!

    Liked by 1 person

     
  2. Станимир Трифуновић

    децембар 6, 2015 at 1:56 pm

    Eмоционални феномен који је когнитивно разрешен – Емпатија.
    Из перспективе овог концепта, биљке би морале имати и своју сазнајну, когнитивну страну, а не само (са)осећајну.
    Ко зна…
    Поздрав Мајо!

    Свиђа ми се

     
  3. tanjat

    децембар 6, 2015 at 5:06 pm

    Ovaj čovek mene oduševljava, ja sam odlepila skroz ahaha! Čitam derugi put, treći put i razmišljam kako sve na svetu može da se iskaže na mnogo, mnogo načina. A on uvek nađe meni tako blizak 🙂

    Liked by 1 person

     
    • majaknjizevnost

      децембар 6, 2015 at 5:39 pm

      E drago mi je, Tanja 🙂 Na isti način se i ja oduševljavam 🙂

      Свиђа ми се

       
      • tanjat

        децембар 6, 2015 at 5:41 pm

        Ti nam ovde dođeš kao pravo osveženje, riznica novih, neotkrivenih pojava u svetu misli. E Majo, rizničar, muški rod, a kako bi bio oblik za ženski? Tražim reč. Rizničarka – bljak zvuči. Imaš li je ?

        Свиђа ми се

         
      • majaknjizevnost

        децембар 6, 2015 at 5:54 pm

        Hvala ti puno 🙂 Blog je samo zamenio svesku u koju sam nekada beležila sve što mi se dopadne. Mislim da nema druge sem rizničarka, ali sasvim je u redu i u muškom rodu 🙂

        Свиђа ми се

         
      • tanjat

        децембар 6, 2015 at 5:58 pm

        Blog je vredniji od sveske jer sveska leži na radnom stolu. Ne mora svako da piše svoje da bi mu blog bio ok, rekoh već – treba umeti i odabrati.
        Ima predivnih blogova posvećenih fotografiji npr. Skoro sam zapratila jedan o vrtlarstvu. Dobro je deliti ono što imamo sa drugim ljudima. Ljudi se profiltriraju, a komentari su moćna stvar – kroz njih vremenom počneš jasno da vidiš kako ljudi reaguju na to što im nudiš. Meni je bar, to velika pomoć i podobar orijentir. Da, može i rizničar. A umesto imenice riznica, imaš li još koju reč? Dosadna sam, znam. 🙂

        Свиђа ми се

         
      • majaknjizevnost

        децембар 6, 2015 at 6:12 pm

        Nisi dosadna 🙂 Hvala ti puno na komentarima, značajni su mi.Moj je blog dugo funkcionisao kao sveska jer je bio potpuno neprimetan. WordPress sam naučila na jednom školskom seminaru i imam utisak da još puno toga ne znam. Bila sam zapanjena kad sam primetila da ipak izgleda neko i pročita nešto sa njega 🙂 Polako sam počela i ja da otkrivam druge, ali, kao što si jednom rekla, i nedostatak vremena je često problem.U Lalevićevom Rečniku sinonima stoji još samo blagajna, blago kao sinonim za riznicu..

        Свиђа ми се

         
      • tanjat

        децембар 6, 2015 at 6:14 pm

        Ne uklapa mi se. No ok. Evo, upravo smo dale primer čemu blogovi još služe: pomoć u profesiji. Hvala Majo. 🙂

        Liked by 1 person

         
      • majaknjizevnost

        децембар 6, 2015 at 6:19 pm

        Hvala tebi 🙂

        Свиђа ми се

         

Оставите одговор

 
